Dykkeprat  

Gå Tilbake   Dykkeprat > Dykking > Forum for alt mulig

Forum for alt mulig Her kan du poste alt dykkerelatert som ikke passer i en annen kategori.

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10-03-2010, 10:57   #1  | link 
EspenB
Senior Medlem

EspenB sin avatar

Ble medlem: Feb 2009
Sted: Porsgrunn
Antall takk: 18
Takket 31 ganger i 26 innlegg
Standard Odyssey Publishes First Volume of Archeological Reports

Odyssey Marine Exploration, kjent fra tv-serien Treasure Quest på Discovery Channel har publisert sin første rapport etter flere spektakulære vrakfunn (utgies 1 april, kan forhåndsbestilles nå).

http://shipwreckstore.com/cart/produ...s-Odyssey.html

Fra pressemeldingen:
Sitat:
Oceans Odyssey
Deep-Sea Shipwrecks in the English Channel, Straits of Gibraltar & Atlantic Ocean
Edited by Greg Stemm & Sean Kingsley
Published: February 26 by Oxbow Books, Price: $40
Available through Odyssey’s Shipwreck Store www.shipvreckstore.com

Detailing the extensive project work and technology utilized in Odyssey’s shipwreck discoveries, the book also includes previously unpublished material on human remains found on HMS Victory (1744)

Oceans Odyssey is the first volume in a series describing Odyssey Marine Exploration’s most exciting and significant archaeological finds. These include more than 50,000 coins and 14,000 artefacts recovered from the Civil War-era side-wheel steamer SS Republic, and the wreck of what is believed to be HMS Sussex (1964), which lies in the Straits of Gibraltar.

At the heart of this new book is a previously unpublished report on the heritage site of HMS Victory - the greatest warship of her age, discovered nearly 100km from where historians traditionally believed it to be lost, helping to solve one of the greatest mysteries in naval history. An exclusive paper within the book reveals the unprecedented find - a human skull and rib bones – one of the 1,150 ill-fated crew members. The remains were preserved, trapped beneath a cannon as Victory plummeted onto the seabed. Other skeletal remains have also been identified in three further locations at the site during initial surveys of the site.

Human bones on wreck sites not buried in anaerobic mud or clay are extremely rare, and OME’s discovery contributes an interesting layer of interpretative data as well as ultimately providing a greater understanding of daily life in the early Georgian navy. The fragile human remains are subject to inadvertent snagging and destruction by trawlers and their fishing nets in the Western English Channel – one of the most heavily fished seas in the world. This is a threat to the preservation of the site and most importantly to the historic information which has yet to be discovered.

Across ten papers derived from five major sites and projects, Oceans Odyssey introduces and explains some of the groundbreaking robotic technology that has been used to survey and excavate these wrecks, delicately recovering artefacts from deep-ocean sites to piece together lost fragments of history. The publication addresses many of the crucial questions that must be considered when reconstructing the history of a ship’s final voyage - the type of cargo the vessel was transporting, its trade route and final destination - essential reading for anyone with an interest in marine archaeology, exploration and naval history.

About Odyssey Marine Exploration, Inc.

Odyssey Marine Exploration, Inc. (NasdaqCM: OMEX) is engaged in the exploration of deep-ocean shipwrecks and uses innovative methods and state-of-the-art technology to conduct extensive search and archaeological recovery operations around the world.

Since its inauguration in 1994, Odyssey has mapped more than 10,000 square miles of seabed and discovered hundreds of shipwrecks ranging from 3rd century BC Punic sites to U-boats and Colonial warships. Odyssey discovered the Civil War era shipwreck of the SS Republic® in 2003 and recovered over 50,000 coins and 14,000 artifacts from the site nearly 1,700 feet deep. In May 2007, the Company announced the historic deep-ocean treasure recovery of over 500,000 silver and gold coins, weighing 17 tons, from a Colonial era site code-named "Black Swan."

In February 2009, Odyssey announced the discovery in the English Channel of Admiral Sir John Balchin's HMS Victory, the greatest warship in the age of sail. Odyssey also has an exclusive agreement with the Government of the United Kingdom for the archaeological excavation of HMS Sussex, an English warship that sank near Gibraltar in 1694.

The Company has other shipwreck projects in various stages of development around the world.

Odyssey offers various ways to share in the excitement of deep-ocean exploration by making shipwreck treasures and artifacts available to collectors, the general public and students through its webstore, exhibits, books, television, merchandise, and educational programs.

For details on the Company's activities and its commitment to the preservation of maritime heritage please visit www.shipwreck.net

Sist endret av EspenB : 10-03-2010 kl 11:01
EspenB er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-2010, 11:26   #2  | link 
Ivar
Senior Medlem

Ivar sin avatar

Sted: Oslo
Antall takk: 39
Takket 58 ganger i 19 innlegg
Standard Sv: Odyssey Publishes First Volume of Archeological Reports

Ja du... De har baller det skal de ihvertfall ha. Å skrive navnet "Odyssey Marine Exploration" og arkeologi i samme setning uten NOT mellom blir litt humor. Hverken arkeolog eller arkeologi er beskyttede titler dessverre.

Sist endret av Ivar : 10-03-2010 kl 11:28 Årsak: moderert språkbruk og bombastiskhet
Ivar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-2010, 12:48   #3  | link 
EspenB
Senior Medlem

EspenB sin avatar

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Ivar Vis innlegg
Ja du... De har baller det skal de ihvertfall ha. Å skrive navnet "Odyssey Marine Exploration" og arkeologi i samme setning uten NOT mellom blir litt humor. Hverken arkeolog eller arkeologi er beskyttede titler dessverre.
Du, det er snart jul så jeg tenkte å sponse deg med en t-shirt:

Crew Member in Training Tee Shirt

Large?

Sist endret av EspenB : 10-03-2010 kl 12:53
EspenB er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-2010, 19:40   #4  | link 
Mr. Hansen
Senior Medlem

Mr. Hansen sin avatar

Ble medlem: Mar 2009
Sted: Stavern
Antall takk: 24
Takket 15 ganger i 10 innlegg

Hmm, 1 April ???
Mr. Hansen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-2010, 09:48   #5  | link 
Ivar
Senior Medlem

Ivar sin avatar

du bør nok kikke litt nærmere på kalenderen din ja Espen. Men gaver tas alltid imot med takk
Gammel 11-03-2010, 11:22   #6  | link 
EspenB
Senior Medlem

EspenB sin avatar

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Ivar Vis innlegg
du bør nok kikke litt nærmere på kalenderen din ja Espen. Men gaver tas alltid imot med takk
Greit, du liker ikke at private firmaer skal drive med skattejakt på havbunnen og tjene penger på det de finner.

Bortsett fra det så bruker Odyssey anerkjente forskere med doktograd i arkeologi. De er også de som har skrevet den nevnte publikasjonen.

Morsomheter om 1 april kan du spare til kantina på jobben. Der dere sitter grønne av misunnelse over at deres utgravinger ikke har en egen serie på Discovery HD.
Gammel 11-03-2010, 18:56   #7  | link 
Ivar
Senior Medlem

Ivar sin avatar

Sitat:
Opprinnelig skrevet av EspenB Vis innlegg
Greit, du liker ikke at private firmaer skal drive med skattejakt på havbunnen og tjene penger på det de finner.

Bortsett fra det så bruker Odyssey anerkjente forskere med doktograd i arkeologi. De er også de som har skrevet den nevnte publikasjonen.

Morsomheter om 1 april kan du spare til kantina på jobben. Der dere sitter grønne av misunnelse over at deres utgravinger ikke har en egen serie på Discovery HD.
Ja du Espen. Her var det en del å ta tak i. Firmaer som driver skattejakt på havbunnen å tjener penger på å berge det de finner tolererer jeg. Jeg synes ikke noe om det, men det er mange som har prøvd seg og uhyre få som ikke har tapt alle pengene sine på det. Men så lenge man kaller det skattejakt er det greit. Når man forsøker å kamuflere vrakplyndringen sin bak at man bedriver seriøs arkeologisk forskning blir jeg mer irritert. Odyssey har brent seg stygt på det faktumet at de aller fleste land i verden har ganske moderne og robuste kulturminnelover. Det betyr at landene bestemmer hva som skal tilhøre staten og hva som ikke skal tilhøre staten. Odyssey havnet i klemmen der de trengte publisitet for å blidgjøre investorene, samtidig som de desperat forsøkte å mørklegge hvor vrakene de ville plyndre lå, fordi de dermed hadde blitt jaget bort av respektive lands marine. Resultatet er rettssaker og advokatutgifter over hele kloden.

Så forsøkte de seg tydeligvis på å opptre som et seriøst arkeologiforetak. De leide in noen ”guns for hire” med arkeologieksamen og prøvde å leke vitenskap. Dette har feks finneren av Atocha utenfor Florida prøvd seg på før. Den arkeologen som tok den jobben ble ikke engang tatt på med naboens ildtang på sin vandring fra konferanse til konferanse. Alle hadde sett filmen, alle var enige om at det ikke var arkeologi. Odyssey prøvde det samme og ble brutalt nedsablet av et samlet arkeologimiljø. Misunnelse? Nei. Vitenskapelige prinsipper. Ta notater nå Espen, dette er viktig:

Arkeologi handler om å forstå fortidens samfunn og mennesker ved å studere det de har etterlatt seg. Sammen med granskning av historiske kilder kan man pusle sammen en forståelse av fortiden. Forutsetningen for god arkeologi er som med all annen vitenskap at andre skal kunne etterprøve resultatene (det var bla. her du bommet stygt i tråden om global oppvarming). Dette forutsetter at man har en problemstilling eller hypotese man ønsker å teste og utgravninger som dokumenteres nøye. Lagdeling, funn osv må måles nøyaktig inn og plassering innbyrdes må tolkes. Derfor bruker man graveskjeer osv Å ha som premiss for en vitenskapelig produksjon å finne verdifulle gjenstander holder ikke mål. Særlig ikke dersom man ukritisk pløyer seg igjennom annet materiale uten å dokumentere dette.

Odyssey opplevde at de ikke fikk tillatelser til å grave innenfor nasjonale grenser fordi de var vrakplyndrere. Den totale mangelen på peer to peer publikasjoner på det "vitenskapelige materiale" de satt på ble påpekt og poengtert. Dette ble skadelig for selskapet og de måtte gjøre noe med det. Antagelig er det derfor denne publikasjonen kommer. Folkene som har vært inne i Titanic og hentet opp tusenvis av gjenstander hevder også at de bedriver vitenskap. Dette er jo selvfølgelig totalt pisspreik. Titanics originaltegninger finnes. Vi vet hvem som døde, vi vet masse om disse menneskene og om fartøyet og vi vet at det døde et meget stort antall mennesker som har vraket som sin gravplass. Å reise ned å sage biter av gravsteinen og plukke litt av blomstene på graven er ikke kosher. Det er bare kvalmt.

Kantinekommentaren tar jeg for det det er verdt. Tant og fjas. Det du i prinsippet sier er at jeg og alle mine kollegaer hadde kastet all vår idealisme og all vår faglige integritet i do dersom vi kunne solgt oss ut til en gjeng med vrakplyndrere? (Det tar jeg som en fornærmelse, men jeg setter det på kokkoskontoen din) Jeg er ikke forsker eller feltarkeolog. Jeg er byråkrat. Når jeg kjenner suget tar jeg permisjon og drar ut og graver. MEN jeg har fremdeles litt faglig integritet. Å ødelegge vår felles kulturarv for kortsiktig profitt er ikke noe som gjør meg misunnelig, det gjør meg eitrende forbanna. Så spar pisspreiket ditt om faglig misunnelse til noen andre. Jeg er ikke interessert.

Poenget mitt er: Dette er vrakplyndring. Det er IKKE arkeologi. Ferdig med det.

Ps: Jeg var på Discovery i 2001, i forbindelse med en ordentlig utgraving...
Disse brukerne takker for dette innlegget:
arve (11-03-2010), Bernie (12-03-2010), Bjørn Håvard (11-03-2010), Grimmnir (11-03-2010), GunnarH (11-03-2010), habla (13-03-2010), kareblak (11-03-2010), Magto (11-03-2010)
Gammel 11-03-2010, 20:10   #8  | link 
Grimmnir
Junior Medlem

Ble medlem: Mar 2009
Sted: Trondheim
Antall takk: 1
Takket 0 ganger i 0 innlegg

så sant som det er sagt.
Grimmnir er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder
Du kan ikke poste svar
Du kan ikke poste vedlegg
Du kan ikke redigere dine innlegg

BB code er
Smilies er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Nå er klokken 10:18.

Design by: vBulletin Skins Zone
Drevet av: vBulletin versjon 3.8.4
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.