![]() |
|
|
|||||||
| Forum for alt mulig Her kan du poste alt dykkerelatert som ikke passer i en annen kategori. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 | link | |
|
Senior Medlem
Ble medlem: Feb 2009
Sted: Porsgrunn
Antall takk: 18
Takket 31 ganger i 26 innlegg
|
Odyssey Marine Exploration, kjent fra tv-serien Treasure Quest på Discovery Channel har publisert sin første rapport etter flere spektakulære vrakfunn (utgies 1 april, kan forhåndsbestilles nå).
http://shipwreckstore.com/cart/produ...s-Odyssey.html Fra pressemeldingen: Sitat:
![]()
Sist endret av EspenB : 10-03-2010 kl 11:01 |
|
|
|
|
|
|
#2 | link |
|
Senior Medlem
Sted: Oslo
Antall takk: 39
Takket 58 ganger i 19 innlegg
|
Ja du... De har baller det skal de ihvertfall ha. Å skrive navnet "Odyssey Marine Exploration" og arkeologi i samme setning uten NOT mellom blir litt humor. Hverken arkeolog eller arkeologi er beskyttede titler dessverre.
Sist endret av Ivar : 10-03-2010 kl 11:28 Årsak: moderert språkbruk og bombastiskhet |
|
|
|
|
|
#3 | link | |
|
Senior Medlem
|
Sitat:
Crew Member in Training Tee Shirt ![]() Large? Sist endret av EspenB : 10-03-2010 kl 12:53 |
|
|
|
|
|
|
#4 | link |
|
Senior Medlem
Ble medlem: Mar 2009
Sted: Stavern
Antall takk: 24
Takket 15 ganger i 10 innlegg
|
Hmm, 1 April ???
|
|
|
#6 | link | |
|
Senior Medlem
|
Sitat:
Bortsett fra det så bruker Odyssey anerkjente forskere med doktograd i arkeologi. De er også de som har skrevet den nevnte publikasjonen. Morsomheter om 1 april kan du spare til kantina på jobben. Der dere sitter grønne av misunnelse over at deres utgravinger ikke har en egen serie på Discovery HD.
|
|
|
|
|
|
|
#7 | link | |
|
Senior Medlem
Sted: Oslo
Antall takk: 39
Takket 58 ganger i 19 innlegg
|
Sitat:
Så forsøkte de seg tydeligvis på å opptre som et seriøst arkeologiforetak. De leide in noen ”guns for hire” med arkeologieksamen og prøvde å leke vitenskap. Dette har feks finneren av Atocha utenfor Florida prøvd seg på før. Den arkeologen som tok den jobben ble ikke engang tatt på med naboens ildtang på sin vandring fra konferanse til konferanse. Alle hadde sett filmen, alle var enige om at det ikke var arkeologi. Odyssey prøvde det samme og ble brutalt nedsablet av et samlet arkeologimiljø. Misunnelse? Nei. Vitenskapelige prinsipper. Ta notater nå Espen, dette er viktig: Arkeologi handler om å forstå fortidens samfunn og mennesker ved å studere det de har etterlatt seg. Sammen med granskning av historiske kilder kan man pusle sammen en forståelse av fortiden. Forutsetningen for god arkeologi er som med all annen vitenskap at andre skal kunne etterprøve resultatene (det var bla. her du bommet stygt i tråden om global oppvarming). Dette forutsetter at man har en problemstilling eller hypotese man ønsker å teste og utgravninger som dokumenteres nøye. Lagdeling, funn osv må måles nøyaktig inn og plassering innbyrdes må tolkes. Derfor bruker man graveskjeer osv Å ha som premiss for en vitenskapelig produksjon å finne verdifulle gjenstander holder ikke mål. Særlig ikke dersom man ukritisk pløyer seg igjennom annet materiale uten å dokumentere dette. Odyssey opplevde at de ikke fikk tillatelser til å grave innenfor nasjonale grenser fordi de var vrakplyndrere. Den totale mangelen på peer to peer publikasjoner på det "vitenskapelige materiale" de satt på ble påpekt og poengtert. Dette ble skadelig for selskapet og de måtte gjøre noe med det. Antagelig er det derfor denne publikasjonen kommer. Folkene som har vært inne i Titanic og hentet opp tusenvis av gjenstander hevder også at de bedriver vitenskap. Dette er jo selvfølgelig totalt pisspreik. Titanics originaltegninger finnes. Vi vet hvem som døde, vi vet masse om disse menneskene og om fartøyet og vi vet at det døde et meget stort antall mennesker som har vraket som sin gravplass. Å reise ned å sage biter av gravsteinen og plukke litt av blomstene på graven er ikke kosher. Det er bare kvalmt. Kantinekommentaren tar jeg for det det er verdt. Tant og fjas. Det du i prinsippet sier er at jeg og alle mine kollegaer hadde kastet all vår idealisme og all vår faglige integritet i do dersom vi kunne solgt oss ut til en gjeng med vrakplyndrere? (Det tar jeg som en fornærmelse, men jeg setter det på kokkoskontoen din) Jeg er ikke forsker eller feltarkeolog. Jeg er byråkrat. Når jeg kjenner suget tar jeg permisjon og drar ut og graver. MEN jeg har fremdeles litt faglig integritet. Å ødelegge vår felles kulturarv for kortsiktig profitt er ikke noe som gjør meg misunnelig, det gjør meg eitrende forbanna. Så spar pisspreiket ditt om faglig misunnelse til noen andre. Jeg er ikke interessert. Poenget mitt er: Dette er vrakplyndring. Det er IKKE arkeologi. Ferdig med det. Ps: Jeg var på Discovery i 2001, i forbindelse med en ordentlig utgraving... |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|