Måling av lykter og annet dykkerelatert elektro
Lykter og elektro relatert til dykking er hyppige temaer på forumet, og spesielt når det gjelder lykter, lysmengde og batteritid så er det ofte oppgitt veldig mye rart hos produsentene (diskutert f.eks
her og
her).
Siden jeg har elektronikk ing. bakgrunn (+ IKT MSc) så har jeg etter hvert fått litt utstyr i hylla som kan brukes til å gjøre tester og målinger.
Jeg har nå gjort en testmåling av en av mine backuplykter. Målingen er gjort med et kombinert skop/multimeter
UT81B med PC interface og en
CBA III satt i ladeovervåkning/graf modus. Med disse + en liten haug med kabler så har jeg målt strømmen og spenningen gjennom hele lyktas batteritid og lagd grafer av dette i excel.
Grensesnittet på PC-skjermen under måling ser slik ut:
Måleresultater test 1
Lykt: Dragonsub Micro 1
Batteri: Li-ion 2,2Ah/2,5Ah (18650 celle)
LED: 3W led (maks 240 lumen LED type er i følge enkelte nettbutikker
ZP4 diode fra Seoul Semiconductor (
www.zled.com), noe som ser ut til å stemme ut fra utseende på LED'en og bildene hos Seoul (nyere Dragonsub ser ut til å bruke
CREE LEDs).
Bilde av måleoppsett:
Målekretsen kan forsåvidt introdusere avvik kontra normal oppførsel pga spenningsfall i målekretsen og jeg skal se om jeg får forbedret dette med kortere kabler etc til senere målinger. Kablene er festet med klyper og små magneter. Den blanke ledningen som går ned i lykta er en temp sensor. Lyktehodet er plassert i et glass med vann for å ha kontroll på temperaturen.
Måleresultater:
Som dere kan se av grafen - det greieste er å se på effektkurven (rød) så synker effekten jevnt hele tiden. Denne lykta er direktedrevet og en kan se den starter på litt over 3W (som oppgitt av produsent), men at det synker jevnt hele tiden. Den oppgitte lysmengden på 240 lumen (- x% tap i reflektor og glass) har en i praksis kun de første ~15 minuttene eller noe. På slutten av batteriets levetid (etter ca 3t) så synker effekten og lysmengden brått og det er i praksis slutt etter litt over 3t. Lykta lyser svakt også etter dette, og vil sikkert gi nok til å lyse opp bottom timeren lenge til, men for å lyse opp noe eller signalisere til noen så er det slutt lenge før.
CBA'en
Enheten (som ser ut som en PC cpu kjøleribbe..

) som jeg brukte ovenfor for få ut spenningsgrafen har egentlig primærfunksjon å teste batterier og er i praksis en PC styrt variabel effektmotstand (en kan fritt velge strømmen når en tester så lenge totaleffekten holder seg under 100/150W). Jeg har også brukt denne til å måle kapasiteten på batteriet til min Metalsub lykt og Sierra DPV batteri. Målingen av Metalsub batteriet ser slik ut:
CBA'en kan med fordel benyttes når batteriet er nytt (for å få en referanse/baseline), og så jevnlig (f.eks årlig) eller ved behov når en opplever batteritiden som vesentlig dårligere for å sjekke batteriets tilstand/utvikling.