Dykkeprat  

Gå Tilbake   Dykkeprat > Dykking > Kurserfaringer og reisebrev

Kurserfaringer og reisebrev Her oppfordres du som har tatt et kurs eller vært på dykketur om å skrive små artikler med erfaringer og opplevelser. Historier herfra vil kunne postes på forsiden av dykkeprat.no

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-07-2010, 18:42   #1  | link 
Arnesten
Junior Medlem

Ble medlem: Oct 2009
Sted: Bærum
Antall takk: 0
Takket 0 ganger i 0 innlegg
Angry Dykking i Tyrkia... katastrofe!!

Hei alle.

Har akkurat gjennomført en av de drøyeste dykketurene i min dykkekarierre.

Først litt om meg selv:
PADI AOWD, akkurat rundet 60 dykk, 11 i Thailand, ca 50 i Norge, 49 i tørrdrakt, 43 med eget utstyr. Har dykket igjennom hele vinteren 09/10 siden august i fjor da jeg handlet utstyr. Er vel ikke VELDIG erfaren, men ganske trygg under vann. Koser meg i det våte element.

Er nå på ferie i Side i Tyrkia og hadde lyst å prøve å dykke i Middelhavet her.
Fikk på forhånd en anbefaling fra en av grunnleggerene av dette forumet om et dykkesenter, men da det viste seg å være et stykke unna, tenke jeg og min feriekompis (PADI OWD, eget tørrdraktsutstyr han og) at forskjellen på dykkesenterene ikke kunne være SÅÅÅ stor, så vi meldte oss på en tur via hotellet.

Holy shait hvor feil vi tok.

Hentet på hotellet, til havna, ut i båt, så langt alt OK.
Det viste seg raskt at de andre 15 på båten hadde ALDRI dykket før, de ble samlet sammen, fikk ca 5 min instruksjon om ventilsett, bcd, maske og dykking, før de i puljer ble ledet bak på båten, påmontert utstyr og dyttet uti (bokstavelig talt for noen av de).
Min makker og jeg fikk montere vårt utstyr selv (hadde bare med maske/snorkel/lykt/computer fra Norge).
Riktignok måtte min makker teste 4-5 kombinasjoner av flaske/ventilsett før de fant en kombinasjon som var tett og hadde luft... Han kunne forresten velge mellom XXS og XL i BCD størrelse... Han burde nok hatt en M/L.
Etter at vi kom oss i vannet oppdaget jeg at octopusen blåste sakte ut luft hele tiden. Sa ifra men de mente det var helt OK og de hadde ikke flere ventilsett ledig så vi tok sjansen på å gå ned. Det var bare 6-7 meter dypt, 30 meter sikt og 30 grader i vannet. Ergo strålende forhold.

Etter cirka 8 min var vi oppe igjen...
Oppsummering:
- min octopus lakk luft
- mitt andretrinn slapp ut luft av seg selv av og til
- min luft smakte ikke bra
- makkers andretrinn var så slitt i munnstykket at han ikke klarte å holde den i munnen ordentlig
- luften hans smakte også vondt
- han byttet etter 5 min til sin octopus, uten at det hjalp nevneverdig
- lufta smakte jo vondt der også, og etter diverse brekninger så valgte vi å avbryte dykket etter 8 min og gå opp til overflaten.

Da vi kom opp skjønte de ikke hvorfor vi klaget.
Dykkelederen (sjefen for dykkeselskapet, sannsynligvis) klarte å lire av seg diverse formuleringer som "det er ikke så farlig med litt lekkasjer, vi var jo bare på 6-7 meter" og "han hadde ikke tid til å sende utstyret på service for det var så mange som dykket der".
I tillegg forsøkte han å legge skylden på OSS at ting gikk feil, fordi min makker under ett av de mange flaske/BCD/ventilsett rokkeringene før dykket hadde koblet i inflatorslangen ETTER at vi skrudde på lufta på tanken. Hvis det er noe som ikke har noe med saken å gjøre, så er det jo DET!!

Det hører også med til saken at de andre 15 (norske og svenske alle sammen) hadde fine opplevelser... Snakket jo med de om hvorfor vi ikke dykket mer, men de visste jo ikke noe om hvordan det SKAL være og dermed ingen klager fra de.

Sikkerhet og vedlikehold er ganske viktig ved dykking...
Det har ikke han dykkelederen lært!

Men jeg og min makker har klaget GRUNDIG overfor reiseselskapet.
Gjenstår å se hva de gjør med det... :-(

Har vel ihvertfall lært at neste gang tar jeg med ventilsettet mitt hjemmefra. Mine 11 dykk i Thailand med 3 forskjellige dykkesenter har jeg BARE gode erfaringer fra, med ventilsett lånt der. Blåøyde jeg tenkte at det ikke kunne være så mye værre i Tyrkia... Så feil kan man ta!

Andre som har vært ute for "SEA LIFE DIVING CENTER" i Side, Tyrkia??
Håper ikke det!

ARNE
Arnesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-2010, 22:37   #2  | link 
avigulf
Junior Medlem

avigulf sin avatar

Ble medlem: Mar 2009
Sted: Vestfold
Antall takk: 1
Standard Sv: Dykking i Tyrkia... katastrofe!!

Takk for den advarselen!
Senteret har vel sluppet unna årlig revisjon virker det som...noe de kunne trenge å få gjennomført.
Gammel 26-07-2010, 23:07   #3  | link 
Eyeflow
Medlem

Eyeflow sin avatar

Sted: Öst om Oslo

Hadde samme erfaring i 1996. Det slutet med at jeg slapp allt utstyr rett på dekk så det skranlg og krevde pengen tilbaks. Det fikk eg og.

Turen var ikke hyggelig, sure miner fra besetningen osv.
Eyeflow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-2010, 10:29   #4  | link 
Tokrika
Medlem

Tokrika sin avatar

Sted: oslo/Tromsø
Takket 2 ganger i 2 innlegg

kjekt med slike anmeldelser. Litt sletne vester kan en alltids tåle, men dårlig luft er mildt sagt forkastelig.

Selv har jeg bare sydendykket ved en anledning - det var tidlig i sesongen og parret som drev dykkersentret hadde bare meg som kunde, så da stengte de likesågodt sjappa og tok meg med på rabbatert og fantastisk dykking.
Tokrika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-2010, 11:03   #5  | link 
smejan
Medlem

smejan sin avatar

Ble medlem: Jul 2009
Sted: Oslo
Antall takk: 1
Takket 7 ganger i 5 innlegg

Takk for bra rapport!
Jeg har bare gode erfaringer fra sydendykking, men jeg har hatt flere sentre å velge i før jeg reiste ut med ett av dem. Det kan være en idé å be om å få en omvisning før man velger leverandør hvis det er mulig, har de rent mel i posen vil de sjelden motsette seg det...
smejan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-2010, 15:10   #6  | link 
mrr
Senior Medlem

Ble medlem: Apr 2009
Sted: Oslo og omegn
Antall takk: 2
Takket 67 ganger i 26 innlegg

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Arnesten Vis innlegg
Hei alle.

Har akkurat gjennomført en av de drøyeste dykketurene i min dykkekarierre.
Men jeg og min makker har klaget GRUNDIG overfor reiseselskapet.
Gjenstår å se hva de gjør med det... :-(
..... snip .....
Har vel ihvertfall lært at neste gang tar jeg med ventilsettet mitt hjemmefra. Mine 11 dykk i Thailand med 3 forskjellige dykkesenter har jeg BARE gode erfaringer fra, med ventilsett lånt der. Blåøyde jeg tenkte at det ikke kunne være så mye værre i Tyrkia... Så feil kan man ta!

ARNE
Tyrkia, og Hellas, er jalladykkingens hjemland. Det er kjent fra før.

Det blir vel ryddet, med en skog av byråkrati og krav til trykkprøving hver 3. måned; en eller annen gang etter at etpar utenlandske celebriteter stryker med, og det hagler amerikanske advokater.

Det var det som skjedde i Australia. Og Frankrike. Og Egypt, Spania og Israel skønte tegningen til hvor det bar.

Og det var ikke noen katastrofe. Du ble bare mildere CO-forgiftet og pustet litt olje. Det går over. Etanol er faktisk en behandling. Ingen døde, denne gangen.

Man må se nøye på dykkesentrene, stort sett rundt hele middelhavet, spansktalende land i Karibien (Mexico har sånn noenlunde orden på ting) og på Bali.

-- mrr
mrr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-2010, 19:48   #7  | link 
Tony
Medlem

Ble medlem: Mar 2010
Sted: Stord, Hordaland
Antall takk: 4
Takket en gang i et innlegg

Eg skal til Tyrkia i slutten av August. Greit å vite.
Tony er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-2010, 23:30   #8  | link 
Arnesten
Junior Medlem

Ble medlem: Oct 2009
Sted: Bærum

I dag har jeg og min dykkebuddy bestilt ny tur med et annet dykkesenter, det vi fikk anbefalt i Alanya.
De virker ganske mye mere seriøse, bla. i at de spør om sertifisering når man bestiller tur der. Betydelig fremskritt bare det!!
Selv om det koster 150,- mer pr pers, så er vel det verdt det for å overleve.
:-P

(Men det var IKKE penga som gjorde at vi valgte å bestille lokalt første dykke altså, bare det praktiske og vår uvitenhet om forskjeller.)

Skal rapportere hvordan den turen går.
Det er på mandag.
:-)

Hilsen
ARNE
Arnesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-2010, 17:09   #9  | link 
Thomas L
Junior Medlem

Ble medlem: May 2010
Sted: Høvik

Jeg er Arnesten sin buddy. Vi har nå hatt et vellykket dykk her i Tyrkia. Det kan dere lese om HER
Thomas L er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Merker
krise, tyrkia, utland, utstyr

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder
Du kan ikke poste svar
Du kan ikke poste vedlegg
Du kan ikke redigere dine innlegg

BB code er
Smilies er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Nå er klokken 22:23.

Design by: vBulletin Skins Zone
Drevet av: vBulletin versjon 3.8.4
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.