![]() |
|
|
|||||||
| Marinbiologi Forumet for alt som relateres til ikke-menneskelig liv i havet. Har du sett en plante eller en fisk du ikke vet hva er? Dette er forumet for denne type spørsmål. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 | link |
|
Senior Medlem
Ble medlem: Feb 2009
Sted: Oslo
Antall takk: 13
Takket 38 ganger i 32 innlegg
|
Fantastisk overskrift hos VG
![]() ![]() MONSTERTORSK Slik ser den deformerte torsken ut som Fiskeridirektoratet har dratt opp fra Storfjorden i Troms. Foto: Fiskeridirektoratet / Scanpix Hele artikkelen på vg.no. F.
|
|
|
|
#2 | link |
|
Senior Medlem
Antall takk: 28
Takket 36 ganger i 15 innlegg
|
Hva er den tiltalt for?
|
|
|
Denne brukeren takker for dette innlegget:
|
Tor87 (09-06-2010) |
|
|
#4 | link |
|
Administrator
Sted: Bergen
Antall takk: 10
Takket 55 ganger i 41 innlegg
|
Er vel ikke noen tvil om at det er en litt ivrig torsk som har hatt seg med en flyndre på et dårlig nachspiel her...
![]() - h
|
|
|
#7 | link |
|
Senior Medlem
Ble medlem: Mar 2009
Sted: Bergen
Antall takk: 15
Takket 8 ganger i 6 innlegg
|
Ikke helt ulik kongetorsken denne karen her... En stygg fetter kanskje?
|
|
|
#8 | link |
|
Junior Medlem
Sted: Trondheim
Antall takk: 0
Takket en gang i et innlegg
|
Når man får disse monsterfiskene fra oppdrettsnæringa skyldes det ofte (men selvfølgelig ikke alltid) at torsken, da den var ung - enten egg eller larve - ikke fikk riktig temperatur på vannet.
Det er slik at høy vanntemperatur i oppdrettsanleggene fremmer veksten på fisken, så man kan bli fristet til å heve temperaturen. Men, dette kan få konsekvenser når fisken blir eldre fordi for høy temperatur kan gjøre at fisken ikke gjennomgår metamorfose (forvandling fra fiskelarve til yngel, som er en minikopi av voksen fisk) på skikkelig vis. Om det er årsaken til denne monstertorsken vet jeg ikke, men det skyldes heldigvis sjelden noe genetisk. Hilsen Ingrid |
|
|
|
|
Denne brukeren takker for dette innlegget:
|
Jørgen (09-06-2010) |
|
|
#9 | link |
|
Senior Medlem
Antall takk: 4
Takket 5 ganger i 5 innlegg
|
Spvidt jeg husker klade noen av gutta på troms marine yngel (torskeanlegg) over at inntaksvannet fra fjorden hadde blitt for varmt for yngelen slik at de måtte kjøpe nytt og stort kjøleanlegg. Teorien om for høy temperatuer for torskelarvene høres ikke helt usannsynlig ut.
Jeg må si at jeg ikke vet om det var korrekt at vannet var for varmt, men det ble i alle fall sagt. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|