Dykkeprat  

Gå Tilbake   Dykkeprat > Dykking > Teknisk dykking

Teknisk dykking Teknisk dykking, trimix, dekompresjon osv - her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11-03-2010, 11:02   #31  | link 
EspenB
Senior Medlem

EspenB sin avatar

Ble medlem: Feb 2009
Sted: Porsgrunn
Antall takk: 18
Takket 31 ganger i 26 innlegg
Standard Sv: Nye spennende grottedykkerutstyrsmetoder

Sitat:
Opprinnelig skrevet av blippblopp Vis innlegg
trenger ingen bortforklaring, slik konfigurasjon er langt fra uvanlig blant grottiser.
Hvordan donerer man langslangen med denne lampehatten på hodet? Vil tro at både hjelm og ikke minst 4 stk lyktehoder med hver sin kabel (til en eller annen batteribeholder) vil komme fryktelig i veien?
Gammel 11-03-2010, 11:03   #32  | link 
EspenB
Senior Medlem

EspenB sin avatar

Sted: Porsgrunn
Antall takk: 18
Takket 31 ganger i 26 innlegg

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Ivar Vis innlegg
Hvor tok du dykkepolitilappen Espen?
http://www.frogkick.nl/
Gammel 11-03-2010, 11:09   #33  | link 
Ivar
Senior Medlem

Ivar sin avatar

Sted: Oslo
Antall takk: 39
Takket 58 ganger i 19 innlegg

Ha ha
Ivar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-2010, 11:28   #34  | link 
Johan
Senior Medlem

Ble medlem: Mar 2009
Sted: Bergen/Sogn/Sunnfjord
Antall takk: 6
Takket 9 ganger i 4 innlegg

Sitat:
Opprinnelig skrevet av EspenB Vis innlegg
Hvordan donerer man langslangen med denne lampehatten på hodet? Vil tro at både hjelm og ikke minst 4 stk lyktehoder med hver sin kabel (til en eller annen batteribeholder) vil komme fryktelig i veien?
Så vidt jeg har forstått, så dykker han solo og på CCR, ergo er ikke langslangen nødvendig. Og den største ulempen med hodemonterte lykter er jo at du blender meddykkeren din, ergo null problem!
Og angående flaskene: det mest "strokete" ville jo ha vært å ikke kompensert de i det hele tatt.
Gammel 11-03-2010, 11:38   #35  | link 
blippblopp
Senior Medlem

blippblopp sin avatar

Antall takk: 36
Takket 3 ganger i 3 innlegg

Sitat:
Opprinnelig skrevet av EspenB Vis innlegg
synes du han skal donere loopen?
blippblopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-2010, 13:13   #36  | link 
Eirik Kjos
Senior Medlem

Sted: Trondheim
Antall takk: 1
Takket 19 ganger i 12 innlegg

Det er igrunn 2 hovedinnfallsvinkler til grottedykking i verden:

1. Floridastyle, dobbeltsett og etterhvert manifold, 1/3 dels regel, longhose og bakgass. I stor grad drevet frem av ulykkesanalysen og alle dødsulykkene i forkant av dette. Sheck Exley må vel få æren av de store trekkene rundt denne metodikken, men han var på ingen måte alene. Det var mange utforskere og flinke folk som drev dette frem på slutten av 70 og 80 tallet. Utdanningsorganisasjoner med kursoplegg ala NACD, NSS CDS og etterhvert resten av gjengen.

2. Britisk sump diving style. Utbredt i Europa. Desverre lite tilgjengelig kursbasert formell opplæring (som passer bedre med dagens krav til effektivitet), men i UK et mer omfattende mentorprogram i CDG (Cave diving gruop). I korte trekk solo, basert på uavhengige flasker i stål (fordi de var lettest å få tak i, og fordi de _er_ lettest å skubbe i gjørma mellom de små vanpyttene man må dykke i) Også basert på tørre grottemetoder der hjelm er helt nødvendig (steiner ramler som kjent i tørre grotter) og da prøver man å finne en metode som virker både under og over vann. Når metoden brukes i grotter som er stort sett vannfyllte og store og åpne virker den langt mindre effektiv en versjon 1. Det finnes definitivt mer strømlinjede utgaver av metode 2 enn det vi ser på bildene. Mark Dougherty visste frem sin minimalist rigg med bungee og det lille blyet han bruker i Plura for et par år siden feks og den er så streamlined som du får den. Også i Florida og Mexico finnes det i dag gode kursopplegg basert på sidemontering, men der er utgangspunket kanskje mer rettet mot trange grotter og mindre mot tørre grotter med sumper.

Nå vil jeg si at mange av dem man treffer på dykkesteder i Europa med utgangspunkt i metode 2 hadde stått seg godt på å velge metode 1 når grottene de dykker i faktisk passer best til det.
Eirik Kjos er ikke aktiv   Svar med sitat
Disse brukerne takker for dette innlegget:
blippblopp (11-03-2010), Ivar (11-03-2010), Matt (11-03-2010), vthise (11-03-2010)
Gammel 11-03-2010, 16:19   #37  | link 
alexander
Junior Medlem

Ble medlem: Mar 2009
Sted: Ski
Antall takk: 0
Takket en gang i et innlegg

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Hallgeir Vis innlegg
Rolig nå. Hvis du leser det jeg skriver, så finner du:

Hva er det jeg mener her tror du? Selvfølgelig at aluflasker er mye mere egnet.

For alt vi vet, så kan det være at denne grotta ligger særdeles uveisomt til, og at grunnen til at det brukes stålflasker med gummibunner og lange suicide-leasher, er et transportproblem, og at gutta kanskje er av den oppfatning at stålflasker tåler mere enn aluflasker ved knall og fall oppe i berget... Hva vet vi?
Jeg leste i en bok her om dagen, skrevet av en eller annen Jarrod Jablonski boka het doing it right eller no sånt Der skriver han: In cave diving, where decompression bottles are left behind in the spring basin, steel bottles are appropriate. Cave divers usually prefer steel bottles because their lower working pressure provides them with a better volume of oxygen for the given pressure.

Det sies at et bilde kan si mer enn tusen ord, men det er nok en del det ikke sier også
Jeg synes det er morsomt å lese diskusjoner på internett og det hender jeg lærer et og annet også, men jeg synes ikke alltid det er like morsomt med bilder som blir lagt ut kun med den intensjonen å disse/mobbe de som gjør ting på en annen måte. (selv om det selvfølgelig er noen som bare ber om å bli hengt ut
alexander er ikke aktiv   Svar med sitat
Denne brukeren takker for dette innlegget:
Ivar (11-03-2010)
Gammel 11-03-2010, 19:04   #38  | link 
Ivar
Senior Medlem

Ivar sin avatar

Antall takk: 39
Takket 58 ganger i 19 innlegg

Sitat:
Opprinnelig skrevet av alexander Vis innlegg
J...men jeg synes ikke alltid det er like morsomt med bilder som blir lagt ut kun med den intensjonen å disse/mobbe de som gjør ting på en annen måte. (selv om det selvfølgelig er noen som bare ber om å bli hengt ut
Amen til det.
Ivar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-2010, 09:20   #39  | link 
MindViruz
Medlem

MindViruz sin avatar

Ble medlem: Nov 2009
Sted: Bergen
Antall takk: 0
Takket en gang i et innlegg

Sitat:
Opprinnelig skrevet av alexander Vis innlegg
Jeg leste i en bok her om dagen, skrevet av en eller annen Jarrod Jablonski boka het doing it right eller no sånt Der skriver han: In cave diving, where decompression bottles are left behind in the spring basin, steel bottles are appropriate. Cave divers usually prefer steel bottles because their lower working pressure provides them with a better volume of oxygen for the given pressure.
Å?
Er det lavere trykk i stålflasker?

Den derre der var jeg ikke helt med på, eller så har jeg misforstått..
MindViruz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder
Du kan ikke poste svar
Du kan ikke poste vedlegg
Du kan ikke redigere dine innlegg

BB code er
Smilies er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Nå er klokken 09:15.

Design by: vBulletin Skins Zone
Drevet av: vBulletin versjon 3.8.4
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.