Dykkeprat  

Gå Tilbake   Dykkeprat > Dykking > Forum for alt mulig

Forum for alt mulig Her kan du poste alt dykkerelatert som ikke passer i en annen kategori.

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 08-02-2010, 21:11   #11  | link 
raggen
Junior Medlem

Ble medlem: Jan 2010
Sted: Bergen
Antall takk: 0
Takket 0 ganger i 0 innlegg
Standard

Her var det mange gode råd Var ute til båten i går kveld, det har begynt å tine i bunnen. Brukte spett og spade+to timer med tålmodighet. Enda er det is igjen å båten, tør ikke fjerne de store klumpene med is som er rundt gir og gass ledninger, samt noen el kabler. Får prøve med litt salt rundt kablene.

Båten må være klar til helgen, da skal en lokal jeger forening leie båten. De vil bruke den hele lørdagen. Vi trenger de pengene som kommer fra denne utleien. Kansje det kan bli et klubb dykk på søndagen
raggen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-02-2010, 17:24   #12  | link 
raggen
Junior Medlem

Standard Sv: Nå må kulden gi seg, får ikke brukt spiro båten

Takker for svarene. Det så veldig mørkt ut en stund, og fortvilelsen var stor over den isen som var i båten Nå hadde Isen hadde "sluppet" fra skroget i båten, det gjorde alt mye enklere. Øks gjorde susen, hugget ut blokker som var passe store. Nå har jeg tatt båten på land og spylt av litt blåskjell som hadde lagt seg rundt motoren. Kommer til å montere en slik lense pumpe som ble nevt her i tråden
Gammel 21-02-2010, 18:19   #13  | link 
MindViruz
Medlem

MindViruz sin avatar

Ble medlem: Nov 2009
Takket en gang i et innlegg

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Eirik Kjos Vis innlegg
Har en tilvarende rib selv, jeg kjører et par helautomatiske pumper i båten for å holde den tørr på dekk. Ser, som den skeptiske gamlingen jeg er, til den daglig ved store mengder nedbør. Kjører pumper på separat batteri (gammelt Gavin batteri) som jeg lader hjemme, eller i havna.
Jeg har montert 2 batteri i min rib, med en batterivelger, slik at motoren lader begge batteriene under drift, og du kan velge hvilket batteri som skal brukes til start/forbruk (A, B eller A og B). Så går pumpen med nivåføler på kun det ene batteriet.

Da slipper du å ta med batteriet hjem å lade det.
MindViruz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-2010, 20:16   #14  | link 
raggen
Junior Medlem

Sitat:
Opprinnelig skrevet av MindViruz Vis innlegg
Jeg har montert 2 batteri i min rib, med en batterivelger, slik at motoren lader begge batteriene under drift, og du kan velge hvilket batteri som skal brukes til start/forbruk (A, B eller A og B). Så går pumpen med nivåføler på kun det ene batteriet.

Da slipper du å ta med batteriet hjem å lade det.
Har lurt på en slik løsning med to batterier, men hvordan fungerer det i praksis?

I dag har vi en vanlig hovedstrømsbryter med av og på(plast nøkkel). Vi har byttet den hvert år, de korriderer. Har også prøvd å åpne den og pusset av kontakt flatene og smurt inn med spesial fett fra Volvo penta(beregnet for batteripoler), nå viser deg seg at den ikke var særlig egnet, fettet tålte ikke kulden og blir nesten som "tyggis" med dertil dårlig kontakt. Er ganske lei av å bytte/vedlikeholde den hvert år
Gammel 21-02-2010, 21:12   #15  | link 
Eirik Kjos
Senior Medlem

Ble medlem: Feb 2009
Sted: Trondheim
Antall takk: 1
Takket 19 ganger i 12 innlegg

Har samme problem med disse #$%# hovedstrømsbryterne. I fjor kjørte jeg de siste turene i sesongen med å tjuvkoble sammen batteristrømmen.

Jeg har prøvd industribrytere, billigbrytere og er på bryter no 4 nå som er mer lukket og jeg har montert den innvendig og på en "tørr" plass i konsollet. Den var bilig nok, siden den lå i en restekasse på båtsjappa. Siden det er bryter og styring i en og samme dings har jeg ikke turt å kjøpe en sånn lade-velge-2-batteri i en dings.

Tenkte å lage meg en bitteliten landstrømsløsning med bittelitt varme i konsollet (for å drive ut fukt) og en helautomatisk vedlikeholdslader siden jeg har strøm i båthavna, så slipper jeg å lade batteriet på hytta.

Eirik K
Eirik Kjos er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-2010, 21:38   #16  | link 
MindViruz
Medlem

MindViruz sin avatar

Ble medlem: Nov 2009
Takket en gang i et innlegg

Sitat:
Opprinnelig skrevet av raggen Vis innlegg
Har lurt på en slik løsning med to batterier, men hvordan fungerer det i praksis?

I dag har vi en vanlig hovedstrømsbryter med av og på(plast nøkkel). Vi har byttet den hvert år, de korriderer. Har også prøvd å åpne den og pusset av kontakt flatene og smurt inn med spesial fett fra Volvo penta(beregnet for batteripoler), nå viser deg seg at den ikke var særlig egnet, fettet tålte ikke kulden og blir nesten som "tyggis" med dertil dårlig kontakt. Er ganske lei av å bytte/vedlikeholde den hvert år
Jo, det hele er veldig enkelt, og det er den eneste "skikkelige" løsningen jeg ville vurdert å bruke. De bryterene du refererer til suger til det bruket, om jeg får lov å si det

Jeg har montert min batterivelger, inni konsollen, siden den må stå tørt. Har en luke jeg åpner, under setet foran konsollen, og der står batteriene, bensintanken og bryteren

Bryteren jeg bruker er denne , og den har holdt i mange år, og har plass til 35mm2 kabel med kabelsko på.

Bruk for all del stort nok tverrsnitt, eller overdriv litt. Det er så mye spenningstap når spenningen er så lav.
Jeg har brukt 35mm2 hele veien, og motoren starter nå så mye lettere enn med de 16mm2 som fulgte med orginalt.

Du kobler da altså sammen minuspolene på batteriene, og så videre til forbruk/motor. Så kober du pluss polene inn på hver sin tilkobling på batterivelgeren, og en kabel ut fra der til forbruk/motor.

Pumpen med nivåføler kobler du direkte til det ene batteriet, og da med en sikring på pluss kabelen (bare sånn billig sikringsholder til 8kr er godt nok), og gjerne med en bryter på pluss polen.
Bare få dette tørt. Sikringen kan godt puttes inn i en koblingsboks eller noe sånt, hvis du ikke har ett sikringspanel du kan bruke.

Når du ikke bruker båten velger du "off" på batterivelgeren. Da går pumpen på kun ett batteri. Står den på 1&2 vil pumpen trekke fra begge batteriene.

Velger du 1 trekker/lader båten fra batteri nummer en, velger du 2 trekker/lader den nummer to, og velger du 1&2 trekker/lader den fra begge.
Så når du kobler til lading velger du 1&2 for å lade begge samtidig.

Jeg har pumpen koblet til batteri nummer 2, og bruker batteri 1 til start. Etter båten er i gang, slår jeg den over på begge batteriene slik at den lader begge.
Når jeg har kastet uti dreggen før jeg skal dykke, slår jeg på lanternene, og velger batteri nummer 2, slik at det alltid er strøm på batteri nummer en til å starte båten når jeg kommer opp igjen

Med denne løsningen går det og fint å ha ett batteri i konsollen, og ett under setet om du ikke har plass nok i konsollen

Bruker du fortinnet kobberkabel, der du ikke har bruk for de mykeste gummikablene, sprayer endene med tectyl og setter krympestrømpe med lim over skrittene når du har satt på kabelskoene, og sørger for at kablene ikke ligger i vann, så skal dette holde vedlikeholdsfrritt i mange mange år.

Og forresten, IKKE smør/spray batterivelgeren, og monter den tørt nok. Så lenge det ikke spruter/regner eller skvetter på den, er det godt nok. Den tåler fint våte hender og hansker.

Lykke til!
MindViruz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder
Du kan ikke poste svar
Du kan ikke poste vedlegg
Du kan ikke redigere dine innlegg

BB code er
Smilies er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Nå er klokken 08:38.

Design by: vBulletin Skins Zone
Drevet av: vBulletin versjon 3.8.4
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.